Het is een feit dat veel mensen juwelen hebben. En het is ook een feit dat weinig mensen gouden munten hebben. Bij de aankoop van een juweel stoort het de mensen blijkbaar niet om fors meer te betalen dan de goudwaarde het product zelf. Maar een Krugerrand kopen aan de marktprijs is voor veel mensen een brug te ver.

Het is waar dat men aan een juweel meer plezier kan beleven en dan aan een Krugerrand. Het plezier van een juweel, de BTW, de winstmarge etc. kunnen zeker een verklaring zijn waarom de consument veel meer betaald dan de goudwaarde van een juweel. Maar het blijft zo dat juweliers enkel juwelen, horloges etc. aanbieden en zelden gouden munten. 

Misschien heb ik hiervoor een verklaring en misschien bent u het met mij eens of niet.

De kern van betoog is dat de consument geen vergelijkingspunten heeft voor goud. Ik verklaar me nader.
Bij het kopen van een wagen kijkt men naar het bouwjaar, het merk, de motor, de prijs, de km-stand enzoverder. Hier heeft de consument voldoende vergelijkingspunten om tot een aankoop van een wagen over te gaan. Idem voor vastgoed, dan kijkt de consument naar het bouwjaar, de ligging, de prijs, het aantal kamers, ... Opnieuw kan de consument een bewust keuze maken. Ook voor een aandeel kijkt de koper naar naar het dividendrendement, de sector, de koers van het aandeel, ... 

Maar bij de aankoop van een gouden munt zijn er nauwelijks referentiepunten. Een gouden munt heeft geen KM-stand, heeft geen motor, geeft geen dividend, heeft geen ligging, heeft geen aantal kamers en zo kan ik nog wat doorgaan. Voor Jan met de Pet is er enkel de koers van een gouden munt en dit is voor de Belgische consument waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Goud is gewoon geld. Je kan er je koopkracht in opslaan. Het is mobiel. Het kan niet failliet gaan en nog zo veel meer. Maar deze abstracte waarden zijn onzichtbaar voor de consument. Liever nog een spaarboekje dan een gouden munt waarvan er "enkel" de koers is.