The House Logo

Belgische banken en hun klanten...

Door: HD - 14-06-2015

In een recent rapport van de FSMA (de Autoriteit voor financiële diensten en markten) geeft deze een onvoldoende aan de Belgische banken voor verstrekte informatie en advies naar haar klanten. Nochtans is correcte informatie een wettelijke verplichting.
 
De gegevens werden bekomen via een “Mystery shopper” en zijn werkelijk ontstellend. Maar liefst 43 % van de gegeven informatie, rond producten en de kostprijs hiervan, was fout of onvolledig.  De Belgische wetgever verplicht iedere bank een soort van beleggingsprofiel van de klant op te maken, in functie hiervan wordt dan een advies verstrekt. Wel, 40% van het verstrekte advies ging tegen het beleggingsprofiel in.
 
FSMA stelt zelf dat dit een barslecht rapport is. Het siert de FSMA het op te nemen voor de Belgische consument, belegger en ontlener. Misschien zijn de tijden van Lernhout & Hauspie, Dexia, Fortis, Euro-Disney en Arcopar voorbij. Alhoewel, het blijft huilen met de pet op.
 
Hoe komt het dat banken blijven volharden in hun boosheid ? Hoe komt het dat belangrijke informatie, onvolledig, foutief of onaangepast blijft ?
De uitleg is eenvoudig, voor de bank bent u een belegging.
Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld.
U hebt wat geld te beleggen en vraagt om advies aan de bank. Want u wenst een goede zaak te doen met uw zuur verdiend spaargeld. Daar staat diametraal tegenover, de bank met haar duurbetaalde panden, managers en bonussen. De insteek van de bank is niet het rendement en veiligheid van uw spaargeld, maar wel wat kan de bank verdienen. Wanneer u doorhebt dat u het beleggingsproduct (prooi) bent voor de bank, zal u beter begrijpen waarom men vaak verkeerd, al dan niet opzettelijk, advies verstrekt aan klanten.
 
Af en toe wordt uit uitgenodigd voor een check-up van uw beleggingsportefeuille door uw bankier. Wees  u er van bewust dat dit een commercieel gesprek is dat u geld gaat kosten. Een telefoontje van u bankier heeft niets filantropisch hoor, u dient dit te verstaan. Kijk, zegt de bank, wij wensen extra & opnieuw geld aan u te verdienen, kom hiervoor eens langs bij ons op kantoor. En hoe rijker u bent, hoe geraffineerden de bank dit doet (= wealth management). Het kan zijn dat u tevreden bent, dat er voldoende rendement is, maar wees u er evenzeer van bewust dat de belangen van de bank op de eerste plaats komen. Uw belang komt op de tweede plaats. Punt.
 
U wenst rendement (=geld) en de bank wenst evenzeer rendement (=geld), dit zijn tegengestelde belangen. Een mooi voorbeeld hiervan is het actief kopen en verkopen van beleggingsfondsen. Voor de bank is er steeds een aankoop- en verkoopcommissie en een beheerskost van het betrokken fonds. En waar is uw opbrengst in dit verhaal ? Weet u wat de beheerskost is van u pensioenspaarfonds ?
 
Dit is ook de reden waarom banken steigeren om u goud en zilver te verkopen. De bank kan slechts eenmalig een kost aanrekenen bij de verkoop hiervan en daarna blijft het edelmetaal voor een erg lange tijd in de kluis liggen. Weg commissies, weg beheerkosten, weg commercieel verhaal. De bank zal een hele resem argumenten aanhalen om u vooral geen goud te doen kopen. Het meest populaire argument is dat de koers kan stijgen en dalen. Et alors ? En een half uurtje later stapt u tevreden buiten met een pakket Lernhout &  Hauspie want dit is een goed bedrijf van bij ons... En zo gebeurde het met tienduizenden Vlamingen, helaas, de afloop is ons allen bekend.
 
Een bank die u goud en zilver afraadt is eerlijk naar zichzelf toe en oneerlijk naar u toe. Knoop het goed in uw oren, centrale banken kopen goud aan en u mag de bankbiljetten bezitten, of wat dacht u ?

Copyright © 2024 - The House NV | Niets op deze site is individueel beleggingsadvies
0