The House Logo

Volkswagen rijdt over de volle lijn.

Door: TH/HD - 28-09-2015

Voor de tweede keer in korte tijd wordt Europa getroffen door een Black Swan (= niet te voorziene negatieve gebeurtenis), de vluchtelingencrisis is nog aan de gang en heden wordt Volkswagen frontaal getroffen door een zaak van interne corruptie. 


Volkswagen blijkt te hebben gelogen over de emissiewaarden van haar auto's. Dit kwam aan het licht door toedoen van onderzoekers in de VS. 


Enkele zaken op een rij :

De koers van Volkswagen AG staat 50% lager dan 6 maand geleden.

Er werd reeds een nieuwe CEO, Matthias Müller, aangesteld

De vorige CEO, Martin Winterkorn, werd aan de deur gezet met een afscheidspremie van 32 mio USD.

Blijkt dat VW zit met enorme stock aan onverkochte wagens, deze wagens zullen waarschijnlijk aan dumping prijzen op de markt worden gebracht. Andere automerken zullen hun prijzen moeten aanpassen. 

VW staat voor 2% van het BNP van Duitsland, wat reusachtig is.

Een lagere rating van de uitstaande schuld is waarschijnlijk.

Stevige imago schade voor het concern.

Een verlaging of schrapping van het dividend zal aan de orde zijn. *Wat een nog lagere beurskoers kan inhouden (we herinneren ons nog allemaal Fortis...)

VW maakt zich op voor een jarenlange, dure, juridische strijd in de VS en mogelijk ook in Europa.

Het label “made in Germany' krijgt een stevige dreun.

Mocht het concern staatssteun nodig hebben is het waarschijnlijk dat één of meerdere onderdelen  moeten worden verkocht, net zoals het bij de redding van de banken is gegaan.

De deelstaat Nedersaksen is hoofdaandeelhouder van VW en bij deze dan ook hoofdaandeelhouder in dit probleem. Een onderzoekscommissie wordt opgericht.


VW werd onder de leiding van de nazi's opgericht in 1939. Voordien was er al een spaarsysteem op poten gezet om de Duitsers aan te moedigen te sparen voor een Volkswagen. Toen de WOII uitbrak was de productie nog niet start gegaan. De spaarders waren er aan voor de moeite.


VW zal een deflatoire druk hebben op de Europese economie onder de vorm van dalende   prijzen voor auto's. Deze concurrentiestrijd, oa voor marktaandeel, kan lang aanslepen. De ECB heeft er een extra zorg bij...typ hier uw tekst

Copyright © 2024 - The House NV | Niets op deze site is individueel beleggingsadvies
0